خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





نتبجه گیری با طرح ریزی شما

              طرح ریزی :

    ۱- به نظر شما چگونه می توان به کمک موبایل یادگیری انجام داد؟

    ۲- چگونه می توان اطلاعات را به نیاز تبدیل کرد؟

      (مثلا احترام فرزندان نسبت به والدین خود)

    ۳- به نظر شما در آموزش معنی یک پاراگراف در درس زبان انگلیسی بهتر است با کدام یک از موارد زیر آغاز کنیم و چرا؟ 

                              ۱- اول خواندن متن و بعد از آن پرداختن به معنای واژه های جدید ؟

                                   ۲- اول پرداختن به معنای لغات جدید و بعد خواندن متن ؟ 

                                        ۳- و یا ...(طرحی جدید از شما)؟


               

    نتیجه گیری طرح ریزی :



    جمع بندی(۱)

    ۱- به نظر شما چگونه می توان به کمک موبایل یادگیری انجام داد؟

    لازم به ذکر است که در آغاز بدانیم برای آموزش با هر چیزی ابتدا باید از چند نکته اطلاع داشته باشیم:

    ·      باید امکانات وسیله مورد نظر(مبایل) را مورد بررسی قرار دهیم  و

    ·      این که چه موضوعی را برای آموزش استفاده کنیم( تصمیم به انتخاب موضوع)

    ·      و در نهایت با توجه به اهدافمان تصمیم بگیریم در چه امری می خواهیم از مبایل استفاده کنیم.

    با توجهبه این که در حال حاظر دستیابی به مبایل آسان شده پس بهتر است از آن در امر آموزش نیز استفاده کنیم.

    از انواع یادگیری با مبایل می توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

      v پادکست: شامل گوش دادن به صوت(به سخنرانی هاو...(e_learning))

      v مشاهده بعضی از برنامه ها به صورت فیلم و یا اسلاید(e_learning)

      v انواع بازی هایی که روی این دستگاه ها می توان نصب کرد.                  و...

    چون استفاده ما از مبایل در امر اموزش مدنظراست یکی از موارد یادگیری با مبایل می تواند استفاده از پیامک(sms)باشد.به عنوان مثال می توان موارد درسی را مانند پیام های تبلیقات که هر روزکه چند باربه گوشی ما ارسال می شود اشاره کرد و خود همین موضوع باعث به یاد آوردن یکسری از مطالب درس حتی به صورت لحظه ایمی شود.

     فرستادن فایل های صوتی برای زمان های غیر قابل استفاده که پیشنهاد مشاورانبرای این زمان ها فلش کارت است، می تواند جایگزین خوبی باشد که البته یادگیری صوتی موثرتر است.

    برای درگیر کردن فراگیران، عمل دیگر می تواند این باشد که ما با به اشتراک گذاشتن مطالب در اینترنت و فضای مجازی هم به اطلاعات و خلاقیت های جدید دست یابیم و هم غلط های یادگیرنده گرفته شود وباعث درک درس با وجود گذشت فاصله ی زیادی از کلاس شود.

     همان گونه که در این نسل ما با بسیاری ازعلاقه مندان تکنولوژی روبه رو هستیم که البته با تکنولوژی نیز در ارتباطند، خود همین نوع از آموزش می تواند علاقه مندان خود را جذب کند که  در قالب کار های روزانه مانند sms وchat و... مطالب درس را که حتی سرکلاس نتوانستند با هشیاری زیادی یادگیرند با این تکنولوژی به ثبت آن در ذهن بپردازند.یکی از موارد یادگیری همان تمرین است که در این نوع از یادگیری وجود دارد.

    استفاده از بازی های جمعی در قالب آموزش که شاید بیشترین علاقه مندان را داشته و بالا ترین سطح یادگیری را نیز به خود اختصاص دهد به دلیل هیجانی که در بازی موجود است و همان گونه که می دانیم هر چه هیجان در امری بیشتر باشد ما آن را بهتر در ذهن نگهداری می کنیم ، می تواند سطح گیرایی را افزایش دهد.




    جمع بندی (۲)

    ۲- چگونه می توان اطلاعات را به نیاز تبدیل کرد؟

      (مثلا احترام فرزندان نسبت به والدین خود)

    در بحث تبدیل اطلاعات به نیاز دو چیز را باید مورد بررسی قرار داد: ۱وضع موجود ۲ وضع مطلوب

    نیاز ما در این جا رسیدن به وضع مطلوب است

    برای بالا بردن فهم مطلب ابتدا کار را با یک توضیح شروع کردم(قیاس که یکی از روش های محتوا است) و حال برای ملموس کردن مطلب آن را با یک مثال در می آمیزم:

    یک خوابگاه را مد نظر بگیرید که فاقد کتابخانه است.(وضعیت موجود)

    حال طبق توضیح بالا باید به وضع مطلوب بپردازیم که کتابخانه ای ایده آل است.

    پس با شرح این دو مطلب داشتن یک کتابخانه نیاز ما است .

    چون ما کتابخانه را برای درس خواندن نیاز داریم پس اطلاعات ما که نبود کتابخانه است (و البته وضع موجود ما) تبدیل به نیاز میشود وهمان داشتن کتابخانه است ، که ما را به وضع مطلوب نزدیک کرده است.




    جمع بندی (۳)

    ۳- به نظر شما در آموزش معنی یک پاراگراف در درس زبان انگلیسی بهتر است با کدام یک از موارد زیر آغاز کنیم و چرا؟  

                  ۱- اول خواندن متن و بعد از آن پرداختن به معنای واژه های جدید ؟

                       ۲- اول پرداختن به معنای لغات جدید و بعد خواندن متن ؟ 

                                 ۳- و یا ...(طرحی جدید از شما)؟


    آموزش زبان از چند طریق می تواند انجام شود :

    (تذکر: متناسب بودن مبحث آموزشی با سطح یادگیرنده درامر آموزش مهم است که  درغیر این صورت دو مورد از مشکلات رایج رخ می دهد که عبارتند از:

    ۱،اگر پایین تر از سطح یادگیرنده باشد باعث کسل شدن یادگیرنده می شود.

    ۲، اگر بالا تر از سطح یادگیرنده باشد باعث گیج شدن و در نهایت نفرت یادگیرنده از درس می شود.

    پس در ابتدا توانایی ها را باید به صورت پرسش هایی و یا شگرد های دیگر به دست آورد و بعد به آموزش پرداخت.)

    الف:

    ۱- به یادگیرنده متنی داده شود و از او بخواهیم که متن را کامل و روزنامه وار بخواند.

    ۲- و بعد از آن در بار دوم از یادگیرنده بخواهیم تا لغاتی را که نمی داند را مشخص کرده و در هنگامی که آموزشگر لغات را بیان می کند دقت داشته باشد تا از آن میان لغات خود را نیز بیابد.

    ب:

    ۱- در ابتدا به یادگیرنده لغات متن مورد نظر(با در نظر داشتن تناسب محتوا با آموزنده)  داده شود  و از او خواسته شود تا لغات را به خاطر بسپارد.

    ۲- در مرحله دوم متن را بخواند و لغاتی را که در مرحله به خاطر سپرده بود در این جا مشاهده می کند.

    ج:

    ۱ - اول متن را به یادگیرنده بدهیم و بخواهیم که ان را روزنامه وار بخواند.

    ۲- در بار دوم بخواهیم که کتن را با دقت بیشتری بخواند و لغات نا آشنا را هم مشخص کند.

    ۳- از او به عنوان تکلیف بخواهیم که به صورت پژوهشی خود یادگیرنده لغات را برای جلسه ی آینده پیدا کرده و به خاطر بسپارد. 

    توضیحات: 

    در راه های آموزشی ،آن راه هایی مسیر فراگیری خود را بهتر در ذهن طی می کند که با توجه بیشتر روبه رو باشد و این  حالت در زمانی رخ می دهد که چند حواس را به سمت خود جذب کند ، نه یک حواس مثل حس دیداری و... به صورت مجزا.

    و اما اگر بخواهیم موارد بالا را از نظر کیفیت در یادگیری دسته بندی کنیم در صدر آن ها  یادگیری نوع  (ج) قرار می گیرد و بعد از آن یادگیری های (الف) و(ب) ؛ زیرا که در (ج) فرد در ابتدا ذهنش آماده درک مطلب می شود و بعد از آن ذهنش درگیر یادگیری می شود و چون از یادگیرنده تکلیفی پژوهشی خواسته می شود چندین حواس را در امر آمورش دخیل می کند و البته سطح یادگیری هم افزایش می یابد.



    جمع بندی (۴)

    ۴- به نظر شما چه روشی و یا تکنیکی برای آن که بتوان به نیاز سنجی بهتر دست یافت وجود دارد؟

    کاملا مشخص است که روش های زیادی به غیر از خلاقیت های در ذهن ها که هنوز کشف نشده است و یا شاید ما اجازه ی بیان وشکوفایی به آن ها نمی دهیم وجود دارد.

    اما آن چیزی که از همه بهتر برای بچه های دبستانی مورد نیاز است آن است که در ابتدا خودمان را به جای بچه ها قرار دهیم و بعد از آن از تکنیک بارش مغزی استفاده کنیم تا بتوانیم نیاز سنجی را هم از دید خود شاگردان انجام داده و هم از دید یک مسئول تکنولوژیست.

    حال این کار را می توان با طرح سوالات و دیگر کار ها انجام داد که بخش بسیار مهم هم همان اول کار پایه ریزی می شود که ما بتوانیم نیاز را پیدا کنیم و بعد از آن به این موضوع بپردازیم:

     که چگونه ایده بدهیم؟ چه کنیم تا ایده هایی که داده ایم را بتوانیم به شکل بهتری استفاده کنیم.

     


    گرد آورنده : سید شهروز میرحسینی

         

    نظر یادتون نره؛اگر باز هم مطلبی، نوآوری ویا تکنولوژی در مورد طرح ریزی به ذهنتان رسید حتما مطرح کنید.   


    این مطلب تا کنون 5 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : یادگیرنده ,کنیم ,یادگیری ,استفاده ,آموزش ,مورد ,استفاده کنیم ,موارد یادگیری ,علاقه مندان ,بررسی قرار ,مورد بررسی ,مثلا احترام فرزندان ,
    نتبجه گیری با طرح ریزی شما

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده

تگ های برتر